Εδώ και 20 χρόνια υπάρχει στο αναλυτικό πρόγραμμα των Γυμνασίων της χώρας το μάθημα της ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ.
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές – ανεξάρτητα από τις μελλοντικές επαγγελματικές επιλογές τους – το τεχνολογικό περιβάλλον στο οποίο ζουν μέσα από τις καθημερινές εμπειρίες τους (μεταφορές, συγκοινωνίες, συσκευασία, προώθηση προϊόντων κ.ά.) και να εξοικειωθούν με την τεχνολογική έρευνα, η οποία αποτελεί βασικό εργαλείο εξέλιξης και οικονομικής ανάπτυξης στις σύγχρονες κοινωνίες.
Στο πλαίσιο της καταπολέμησης του τεχνολογικού αναλφαβητισμού, το μάθημα της Τεχνολογίας στοχεύει στην καλλιέργεια πρακτικών ικανοτήτων που αναπτύσσονται κατά το στάδιο κατασκευής των διαφόρων αντικειμένων από μέρους του μαθητή, αλλά και στην απόκτηση γνώσεων που αφορούν τη μεθοδολογία επίλυσης τεχνολογικών προβλημάτων, όπως είναι η αναζήτηση, η συγκέντρωση και η επεξεργασία πληροφοριών. Οι γνώσεις αυτές σχετίζονται άμεσα με την αξιοποίηση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και του διαδικτύου.
Ακόμη και η διδακτική του μαθήματος είναι πρωτόγνωρη για το ελληνικό σχολείο. Έτσι, στην αρχή κάθε χρονιάς, οι μαθητές, αλλά και οι γονείς τους, εκπλήσσονται, όταν αρχίζουν να συνειδητοποιούν πώς «λειτουργεί» αυτό το μάθημα. Διαπιστώνουν ότι ο κινητήριος μοχλός είναι οι ίδιοι οι μαθητές και όχι ο «παντογνώστης» δάσκαλος. Αρχίζουν, στην αρχή δειλά-δειλά, να ψάχνουν σε κάποια εγκυκλοπαίδεια του σπιτιού τους, ή στο διαδίκτυο, για να προχωρήσουν αργότερα σε πιο εξειδικευμένα βιβλία – πηγές πληροφόρησης. Καταστρώνουν ερωτηματολόγια, παίρνουν συνεντεύξεις, χρησιμοποιούν μαγνητόφωνο, φωτογραφική μηχανή, βιντεοκάμερα. Σε κάθε διάλειμμα δε, σαν σμάρι από μέλισσες, περιτριγυρίζουν τον καθηγητή τους, για να τους βρει και άλλες πληροφορίες ή να ελέγξει αυτές που έχουν ήδη βρει.
Και βέβαια ακολουθούν τα μαστορέματα. Άτεχνα κάπως στην αρχή, πιο μεθοδικά και συγκροτημένα στη συνέχεια. Και στο τέλος, ξεπερνώντας το αρχικό τρακ, ανεβαίνουν στο βήμα και, με πρωτόγνωρη για πολλούς, υπευθυνότητα και σοβαρότητα, παρουσιάζουν τις εργασίες τους και διευθύνουν οι ίδιοι τη συζήτηση που προκαλείται απ’ αυτές. Επιπροσθέτως, στη Β΄ τάξη καλούνται να συνεργαστούν μεταξύ τους χρησιμοποιώντας τις ικανότητές τους για την επίτευξη των στόχων της ομάδας, πράγμα πολύ σημαντικό για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου